افزایش سرعت رمزنگاری در پریمیر پرو

خانه » آموزش ها » نرم افزار » Premiere Pro » افزایش سرعت رمزنگاری در پریمیر پرو
زمان : 13 جولای 2020 دسته بندی : Premiere Pro, آموزش ها, نرم افزار
رای دادن به نوشته

ورک فلو پیشرفته در پریمیر پرو

افزایش سرعت رمزنگاری در پریمیر پرو در بروزرسانی جدید

ماه گذشته، شرکت ادوبی نسخه آزمایشی ۱۴٫۲ پریمیرپرو را عرضه کرد. مثل همیشه، ویژگی های جدیدی در این نسخه عرضه شده است، اما مهمترین بروزرسانی این نسخه چه بوده است که اینقدر باعث خرسندی کاربران پریمیر پرو شده است؟

افزایش سه برابری سرعت انکودینگ

این ویژگی جدید پریمیر پرو با استفاده از کارتهای گرافیکی شرکت NVIDIA و شرکت AMD سرعت انکودینگ ( Encoding ) را در قالبهای H.264 و H.265 تا سه برابر افزایش میدهد.

شاید بپرسید مگر تاکنون پریمیر پرو از پردازش گرافیکی GPU استفاده نمی کرده است؟ بله، پریمیر پرو از فناوری های CUDA و Open CL بهره می برد، اما این یک ویژگی جدید و متفاوت است. به زبان ساده، حالا زمان خروجی گرفتن ( Export ) تا یک سوم کاهش یافته است. البته شرکت انویدیا به افزایش سرعت ۲ الی ۵ برابری اشاره کرده است.
پریمیر پرو از یک فناوری سخت افزاری در کارتهای انویدیا با نام NVIDIA Video Codec SDK بهره می برد که شامل دو API به نام NVENCODE و NVDECODE می باشد.

این فنــــــاوری سخت افــــــزاری در سال ۲۰۱۲ در خانواده Kepler یعنی کارتهایGeForce   series 600معرفی شد، اما در آن زمان پریمیر پرو امکان استفاده از این انکودر اختصاصی را نداشت. گفتنی است این ویژگی فقط در مجموعه کارتهای GeForce ، Quadro و Tesla وجود دارد.
البته در مجموعه GeForce فقط کارهای Titan و GTX1000 به بالا پشتیبانی می شوند. یعنی فقط مدلهای GTX 1050 به بالا از این انکـودر اختصاصی برخوردار هستند. همچنین در مجموعه Quadro مدل P500 / P520 از این امکان برخوردار نیست. اگر کارت شما از سری ۹۰۰ است بهتر است به فکر تهیه یک کارت گرافیک بهتر مانند GeForce RTX 2060 باشید.
در رابطه با شرکت AMD در برخی منابع گفته شده پریمیر پرو این قابلیت را فقط در سری Radeon Pro فعال کرده است. البته این خبر هنوز تایید نشده است، اگر کارت گرافیکی شما AMD است بهتر است نسخه ۱۴٫۲ پریمیر را نصب کنید و خودتان این قابلیت را بررسی کنید.

 بروزرسانی جدید در پریمیر پرو
کارت های انویدیا، از یک « انکودر و دکیودر سخت افزاری » برخوردار هستند. این فناوری در سال ۲۰۱۲ با خانواده کارت های گرافیکی Kepler یا همان سری ۶۰۰ معرفی شد، اما در آن زمان پریمیر پرو توانایی استفاده از قدرت آن به عنوان انکودر را نداشت. تا کنون،پریمیر پرو از قابلیت CUDA انویدیا یا Open CL در کارت های AMD برای پردازش گرافیکی استفاده می کرد، این فناوری برای پخش بدون وقفه ( Real-Time ) و اعمال برخی افکتهای ویدیویی بدون نیاز به رندر، کاربرد داشت. برای اینکه بدانید کدام افکت ها با پردازشگر گرافیکی کار می کنند، به پنل Effects بروید و روی آیکن Accelerated Effects کلیک کنید. همچنین از منو File و انتخاب پنجره Project Settings باید گزینه Open CL یا CUDA را به عنوان موتور رندرینگ برای پروژه خود فعال کنید.

 بروزرسانی جدید در پریمیرپرو
اما فناوری Mercury Playback Engine یاهمان GPU Accelerated در هنگام خروجی گرفتن ( فرآیند انکودینگ یا رمزنگاری ) عملکرد مناسبی نداشت.

سالها برنامه نویس های ادوبی به دنبال روشی بودند تا مدت زمان انکودینگ را تا حد ممکن کم کنند. خوشبختانه با همکاری انودیا، این امکان در نسخه جدید پریمیر پرو فراهم شد. یعنی حالا در زمان خروجی گرفتن با قالب H.264 یا H.265 وظیفه انکود با هسته های CPU نیست، بلکه با انکودر سخت افزاری کارت گرافیک انجام می شود. بنابراین در هنگام خروجی گرفتن، هسته های CPU نسبتا آزادتر هستند و می توانید به کارهای دیگر در هنگام انکود کردن بپردازید. همچنین استفاده از این انکودر، به معنی درگیر شدن موتور کارت گرافیک شما نیست، در هنگام فعالیت انکودر، پنهای باند و هسته های CUDA کارت گرافیک فعالیتی ندارند.

بروزرسانی جدید در پریمیرپرو
هما نطور که در عکس بالا مشاهده می کنید زمان انکود یک پروژه با CPU یازده دقیقه ۴۳ ثانیه است که با کمک فناوری NVENC به ۴ دقیقه ۴۵ ثانیه کاهش یافته است.
برای فعال کردن این ویژگی جدید در پریمیر پرو، به منو Edit بروید و گزینه Preferences را انتخاب کنید، در بخش Media گزینه Enable hardware accelerated encoding and decoding را تیک بزنید.

بروزرسانی جدید در پریمیرپرو

در مرحله انکود، در پنجره Export Settings قالب H.264 یا H.265 را انتخاب کنید و حتما فیلد Performance بر روی گزینه Hardware Encoding فعال باشد تا توسط انکودر کارت گرافیک، فرایند رمزنگاری با سرعت چند برابر انجام شود.

بروزرسانی جدید در پریمیرپرو
در آخر اشاره می کنم کاربردهای مفهوم Encoding بسیار بیشتر از صرفا خروجی گرفتن است، به همین دلیل از همان عنوان انکود در مقاله استفاده شد. در تصاویر زیر جزئیات بیشتری درباره این فناوری در کارتهای انویدیا ارایه شده است.

بروزرسانی جدید در پریمیرپرو

بروزرسانی جدید در پریمیرپرو

مرجع دانلود محصولات تدوین و گرافیک در ایران

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نظر شما درباره ما

نظر شما درباره سایت